Dicht bij de burger
- Mijjn Dossier : Raadpleeg, download en print sommige attesten van het Rijksregister
- Be-Alert : alarmering bij een noodsituatie (extern link)
Citius, altius, fortius
(Pierre de Coubertin)
(Pierre de Coubertin)
In 2017 heeft het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen in 50,7 % van de gevallen beslist dat de verzoeker daadwerkelijk bescherming nodig heeft. Het gaat in totaal om 9.931 beslissingen voor 13.833 personen (met inbegrip van de minderjarige kinderen die hun ouders vergezellen).
In april 2016 bedraagt de achterstand – het aantal dossiers waarover het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) nog geen beslissing genomen heeft – 18.400 dossiers. Dat is het gevolg van de hoge asielinstroom in 2015. Door een continue inzet van de medewerkers is de achterstand eind 2017 teruggebracht tot 7.279 dossiers. Als het aantal aanvragen om internationale bescherming en de personeelscapaciteit stabiel blijven, zal de achterstand tegen eind juni 2018 weggewerkt zijn.
Op 31 december 2017 telt de FOD Binnenlandse Zaken 5.578 medewerkers. Dat zijn er 76 minder dan in januari 2017.
In 2017:
Geografisch gezien zijn 2.603 medewerkers (hetzij 46,67 %) niet tewerkgesteld in de centrale diensten te Brussel, maar wel in de gedecentraliseerde diensten van de FOD:
Het aantal telewerkers bij de FOD Binnenlandse Zaken is gestegen van 791 in 2016 naar 868 in 2017. Dat is 27,52 % van de personeelsleden die een functie uitoefenen waarbij telewerk mogelijk is (3.155).
23-29/10/2017 Nationale dag tegen inbraak “1 dag niet”
Bescherming van 2.715 delegaties en 49 bedreigde personen in 2017.
Operationele agenten Civiele Bescherming: bijna 000 uur aan interventies in 2017:
22/09/2017 Vernieuwde versie Mijn Dossier = online toepassing voor burger om persoonlijk dossier in Rijksregister te raadplegen en attesten te downloaden.
Sinds 1 augustus 2017 is het mogelijk om het telefoonnummer 1722 te activeren tijdens periodes met alarmniveau oranje voor slecht weer (hevig onweer en storm). De media kondigen deze activering aan via de media en vragen de bevolking om dit nummer te gebruiken wanneer niemand – potentieel – in levensgevaar is (ondergelopen kelders, losgerukte daken …). Dat zorgt ervoor dat de hulpcentra 112/100 niet overbelast geraken bij onweer en dat mensen in levensgevaar niet nodeloos moeten wachten.
In 2017 is het nummer 1722 twee keer geactiveerd: op 15 augustus en op 19 september.
Oprichting Passagiersinformatie-eenheid (BelPIU) = nieuw instrument in strijd tegen terrorisme en georganiseerde criminaliteit.
Ontvangt sinds januari 2018 gegevens van luchtvaartmaatschappijen
De app 112 BE – een toepassing voor smartphones (iPhone en Android) – maakt het sinds 23 juni 2017 mogelijk om de noodoproepcentrales 112 en 101 te contacteren door te klikken op een icoon naargelang de gewenste hulp (brandweer, ambulance of politie).
Gedownload op bijna 250.000 smartphones in half jaar.
Ingebruikname van BE-Alert = platform voor alarmering via meerdere kanalen
DocStop = helpdesk voor burger om – waar ook ter wereld, 24/24 – verlies of diefstal van identiteits- of reisdocumenten te melden.
217.507 oproepen naar DocStop in 2017
Als commissarissen van de federale regering in de provincies hebben de gouverneurs opdrachten gekregen om de uitvoering en de toepassing van de federale regelgeving te verzekeren. Het gaat om een heel verscheiden takenpakket in de volgende domeinen:
Daarnaast zijn de provinciegouverneurs betrokken bij de beleidsvoorbereiding van de taken die hun zijn toevertrouwd. De provinciegouverneurs zijn ook commissarissen van de regeringen van gewesten en gemeenschappen. Voor de uitoefening van hun federaal takenpakket stelt de FOD Binnenlandse Zaken federale ambtenaren ter beschikking van de gouverneurs.
In het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad is er een hoge ambtenaar en een vicegouverneur. De vicegouverneur wordt benoemd en afgezet door de Brusselse regering.
De vicegouverneur, die perfect tweetalig is, moet erop toezien dat de wetten en reglementen over het gebruik van talen in bestuurszaken toegepast worden in de gemeenten van het administratief arrondissement. Hij heeft hetzelfde statuut als een provinciegouverneur.
Om de opleiding “veiligheidsberoepen – gemeenschapswacht” te geven, moeten de scholen van het secundair onderwijs over een erkenning beschikken. Hetzelfde geldt voor de opleidingsinstituten waartoe de gemeenten zich richten voor de verplichte opleiding van de gemeenschapswachten.
In 2016 is deze erkenning (van vijf jaar) vervallen. De Directie Lokale Integrale Veiligheid heeft een nieuwe erkenningsprocedure opgestart voor de komende vijf jaar.
De volgende instellingen hebben een erkenning gekregen:
Met het project iCoach hebben Child Focus en de FOD Binnenlandse Zaken een partnerschap tot stand gebracht tussen de politie en de preventiediensten van de gemeenten. Het doel is het opleiden van personeelsleden die zich willen inzetten voor de online veiligheid van minderjarigen en preventiesessies willen verzorgen. In deze opleiding leren ze hoe kinderen het best omgaan met het internet.
De opleiding bestaat uit interneteducatie (gebruik, cybertendensen, opportuniteiten en risico’s), maar ook uit pedagogische technieken voor groepsbeheer. Het programma omvat eveneens de educatieve tools van Child Focus. In de loop van de opleiding ontvangen de deelnemers een certificaat “iCoach” als bewijs van het delen van een positieve visie en een gemeenschappelijke expertise rond de educatie van kinderen op het vlak van online media.
Dit project brengt eveneens de sleutelactoren (politie en preventiediensten) bij elkaar via een netwerk van opleiders “iCoach”. Dit project steunt tevens de steden en gemeenten bij de uitwerking van hun veiligheids- en preventiebeleid omtrent internet.
Tussen september en oktober 2016 zijn er vier opleidingssessies georganiseerd in de Brusselse regio en in de provincies Luik en Vlaams-Brabant. Meer dan 100 politieagenten, preventieambtenaren en gemeentemedewerkers hebben zich hiervoor ingeschreven. Naar aanleiding van de grotendeels positieve evaluatie lopen deze opleidingen door in 2017 en worden ze uitgebreid naar het hele land.
Na 2015 is er in 2016 eveneens een toename van het aantal pv’s dat opgesteld is door de politiediensten (externe pv’s). In 2016 heeft de politie een totaal van 1.607 pv’s opgemaakt die behandeld worden door de Directie Controle (tegenover 806 in 2015 en 310 in 2014).
Deze toename is het resultaat van het toenaderings- en informatiebeleid naar de politiezones toe. Op die manier wordt de uitstekende samenwerking aangetoond tussen de diensten en de toenemende investering van de verschillende actoren bij de regeling van de private veiligheid.
Het aantal controles blijft stabiel ondanks een daling van de personeelsbezetting in 2016 en een duidelijke toename van het aantal te behandelen pv’s.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft sinds juli 2016 een nieuwe website. De site oogt modern en is gebruiksvriendelijk. Ze bevat onder meer informatie over veiligheid, verkiezingen, identiteit, asiel en migratie.
Om de burger snel en efficiënt de gezochte informatie te helpen vinden, is de nieuwe portaalsite:
De cel Informatieveiligheid en Interne Controle ziet toe op de correcte toepassing van de principes van goed bestuur en informatieveiligheid. Ze draagt eveneens bij tot een effectief en efficiënt systeem van intern beheer binnen de FOD Binnenlandse Zaken en tot een optimale beheersing van de risico’s om de doelstellingen van de FOD te behalen.
Om zijn doelstellingen te bereiken, definieert, verbetert en stimuleert de cel voortdurend de beleidslijnen, processen en standaarden van interne controle en informatieveiligheid.
Ziehier de acties van de cel in 2016:
Informatieveiligheid
Interne controle
Eind 2016 is de aangepaste versie van het koninklijk besluit betreffende de basisnormen bekendgemaakt. Deze wijziging behelst de afstemming van bepaalde voorschriften op de Europese normen (aangaande liften bijvoorbeeld). Zij vereenvoudigt en vermindert tevens de administratieve lasten voor de burger.
Lees meer op : https://www.besafe.be
Als coördinator van de veiligheid van de kritieke infrastructuren vervult het Crisiscentrum een opvolgings- en ondersteuningsopdracht bij verschillende partners. In 2016 leidde dit tot grote vooruitgang in de (sub)sectoren van het spoorwegtransport, elektriciteit en gas, financiën en ruimtevaart:
In mei 2016 heeft het Crisiscentrum, als EPCIP-contactpunt (European Program for Critical Infrastructure Protection), met Frankrijk een bilateraal akkoord opgesteld en gesloten voor de aanduiding van Europese kritieke infrastructuren tussen Frankrijk en België in de transportsector.
Dit akkoord kwam bovenop de andere met Frankrijk gesloten akkoorden voor de Europese kritieke infrastructuren van de elektriciteits- en gassector. Deze akkoorden beogen de grensoverschrijdende samenwerking te ontwikkelen en te versterken in geval van een zwaar veiligheidsincident dat zich voordoet in een van deze infrastructuren.
In 2016 is voor de 80 rally’s die in België georganiseerd zijn de verbodsregel van alle publiek over een afstand van 10 meter toegepast langs beide kanten van het parcours. Verschillende honderdduizenden toeschouwers konden deze rally’s in alle veiligheid bijwonen zonder dat er gewonden of doden vielen.
In juni 2016 trok het Crisiscentrum met de Federal Truck naar een twintigtal Belgische gemeenten waar het Seveso-risico bestaat. Via een animatie kwamen de burgers er meer te weten over de dichtbijgelegen Seveso-ondernemingen. Ze leerden er ook de goede reflexen om aan te nemen in geval van een alarmering en hoe ze zich moeten voorbereiden op een noodsituatie.
In november en december 2016 ging het Crisiscentrum opnieuw de Belgische wegen op met de Federal Truck en ontmoette bijna 1.000 leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en van het 1ste en 2de middelbaar in 17 scholen. Het doel was om de jongeren te sensibiliseren voor risico’s en crisissituaties.
Via spel en ontdekking kregen deze leerlingen informatie over het belang om zich voor te bereiden op een risico. Ze leerden ook hoe ze moeten reageren bij een storm, overstroming, massabeweging of wanneer de alarmeringssirenes weerklinken.
De school is een ideale plek voor risico-educatie, -preventie en -cultuur, want kinderen zijn:
In 2016 zijn (een dertigtal) nieuwe medewerker aangetrokken om tijdens een noodsituatie de fundamentele functies van het Crisiscentrum te kunnen opnemen, voornamelijk op het niveau van de permanentie 24u/7d (administratie, omkadering en continudiensten). Het is de eerste stap van de noodzakelijke versterking van het Crisiscentrum.
Sinds december 2016 kan het Seveso-versterkignsteam van de Directie Noodplanning rekenen op enkele nieuwe medewerkers. Deze directie werkt, samen met de provinciegouverneurs, aan de opstelling van de nood- en interventieplannen. Ze organiseert ook oefeningen voor de 214 chemische bedrijven die als Seveso-hogedrempelonderneming geclassificeerd zijn.
Drie collega’s zijn de in 2016 opgerichte Passagiers Informatie Eenheid komen versterken. Deze dienst wordt in 2017 verder uitgebouwd.
Het Crisiscentrum kreeg bijkomende opdrachten toevertrouwd door het nationaal noodplan inzake terrorisme.
Op 31 december 2016 telt de FOD Binnenlandse Zaken 5.717 medewerkers. Dat zijn er 228 meer dan in januari 2016. Deze uitzonderlijke, grotendeels tijdelijke aanwervingen betreffen voornamelijk drie operationele diensten:
Bij de andere algemene directies (Civiele Veiligheid, Instellingen en Bevolking) daarentegen is in 2016 de capaciteit met 4 % gedaald.
In 2016:
Geografisch gezien zijn 2.657 medewerkers (hetzij 46,50 %) niet tewerkgesteld in de centrale diensten te Brussel, maar wel in de gedecentraliseerde diensten van de FOD:
Het aantal telewerkers bij de FOD Binnenlandse Zaken is gestegen van 735 in 2015 naar 791 in 2016. Dat is bijna 23 % van de personeelsleden die een functie uitoefenen waarbij telewerk mogelijk is (3.464).
In 2017 zijn 15.887 beroepen ingediend (tegenover 15.917 in 2016). Het betreft 7.076 asielberoepen en 8.811 migratieberoepen.
De beroepen ingediend bij uiterst dringende noodzakelijkheid, bijvoorbeeld in het geval van een repatriëring, zijn gedaald van 1.282 in 2016 naar 965 in 2017 (gemiddeld 80 per maand).
In 2017 heeft de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen 16.228 arresten gewezen, waarvan 10.775 op het vlak van migratie en 5.453 op het vlak van asiel. Er zijn dus meer arresten uitgesproken dan beroepen binnengekomen.
Begin 2017 bedraagt de werkvoorraad bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen 21.825 beroepen. Op het einde van 2017 is deze voorraad afgebouwd tot 21.302 beroepen. De nog te behandelen werkvoorraad blijft evenwel erg groot.
De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen heeft de eenheid van rechtspraak door een aantal beroepen te behandelen in verenigde kamers of in algemene vergadering gerealiseerd.
De Raad heeft een duidelijk standpunt ingenomen over een aantal beslissingen tot weigering van visa aan Turkse imams. De Raad heeft geduid dat de loutere aanstelling van een vreemdeling door zijn nationale overheid met het oog op een zending als bedienaar van een eredienst niet tot gevolg heeft dat de Belgische overheidsdiensten verplicht zijn om een visum af te leveren aan de betrokkene.
De Raad heeft het bevel om het grondgebied te verlaten, afgeleverd aan de imam van de Grote Moskee van Brussel, vernietigd. Om te kunnen overgaan tot het beëindigen van het verblijf van een vreemdeling omwille van redenen van openbare orde of nationale veiligheid, moet immers uit het persoonlijk gedrag van deze vreemdeling blijken dat hij een actuele, werkelijke en voldoende ernstige bedreiging uitmaakt die een fundamenteel belang van de samenleving aantast.
De Raad heeft zich uitgesproken over het willekeurig geweld in Bagdad. Het geweldsklimaat is er het gevolg van een intern gewapend conflict dat alle burgers kan treffen. Er moet ook individueel worden onderzocht of de asielzoeker omwille van persoonlijke omstandigheden, in vergelijking met andere personen, een verhoogd risico loopt om het slachtoffer te worden van het geweld dat zich in Bagdad voordoet.
De Raad heeft een aantal arresten geveld over de wettigheid van beslissingen genomen in toepassing van de nieuwe wet van 24 februari 2017. Deze wet maakt het in bepaalde omstandigheden mogelijk om het verblijf te beëindigen van vreemdelingen die al lang in België verblijven, maar een gevaar vormen voor de openbare orde of de nationale veiligheid. De Raad heeft gefocust op de verplichtingen die op het bestuur rusten als het de bepalingen van deze wet wil toepassen.
In het kader van een procedure tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid, heeft de Raad benadrukt dat het bestuur, alvorens over te gaan tot de verwijdering van een vreemdeling naar zijn land van herkomst, altijd moet nagaan of de vreemdeling in dat land geen reëel risico loopt om te worden onderworpen aan folteringen of aan onmenselijke of vernederende behandelingen of straffen.
Op 1 juni 2017 vervult de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen al een decennium lang zijn rol als onafhankelijk administratief rechtscollege. Tijdens deze tien jaar heeft de Raad 189.328 arresten gewezen of bijna 19.000 per jaar.
Ter ere van zijn jubileum heeft de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen twee academische zittingen georganiseerd in het Paleis der Academiën. Deze zijn bijgewoond door zo’n 200 magistraten, advocaten en rechtspractici. Een aantal van ’s lands meest eminente juristen hebben er het daadwerkelijk karakter van de rechtsbescherming die de Raad biedt genomen. In een eerste zitting is de complexiteit van de procedures en de moeilijkheden van het functioneren in een meergelaagde rechtsorde bevestigd. Tijdens de tweede zitting zijn de toegang tot de rechter, het recht op een eerlijk proces, de eenheid van rechtspraak en de duurzame geschillenoplossing aan bod gekomen.
Er is eveneens een publicatie uitgegeven waarin de rechtspraak van de Raad over tien jaar wordt belicht.
Op 15 september 2017 zijn tijdens een plechtige zitting Serge Bodart als nieuwe eerste voorzitter en Geert De Boeck als nieuwe voorzitter aangesteld.
Serge Bodart is staatsraad bij de Raad van State en was voorzitter bij de oprichting van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen. Geert De Boeck is sinds 2007 rechter bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen en staat de eerste voorzitter bij met de leiding van de Raad en de uitvoering van het beleidsplan.
De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen is een modern rechtscollege. Een aantal informaticatools is gemoderniseerd. Zo is, na een uitvoerige testfase, gekozen voor een VPN-systeem om van thuis uit op het netwerk van de Raad te werken. Dat systeem heeft meer mogelijkheden, is sneller en veiliger dan het vorige.
Op het vlak van telefonie is gekozen voor Skype For Business, waarmee de medewerkers gratis met elkaar kunnen chatten. Zo is het voor een medewerker mogelijk om een ontwerparrest samen met zijn magistraat te bekijken, te bespreken en aan te passen, zelfs al bevinden zij zich niet in dezelfde ruimte.
Er is eveneens een nieuw intranet waarop verschillende diensten en kamers kunnen publiceren. Het is een onmisbare tool om op de hoogte te blijven van de belangrijkste nieuwigheden en om snel informatie terug te vinden.
In het streven naar voortdurende verbetering is de wet in 2016 gewijzigd om een tijdelijke verblijfstitel van 45 dagen te kunnen afgeven zodra een dossier is aangelegd. Deze wijziging beantwoordt aan de criteria van de actoren in het veld en ook aan de aanbevelingen van de Raad van Europa. Op die manier maakt de Dienst Vreemdelingenzaken zijn beschermende taak tegenover de slachtoffers waar en wordt een procedure toegepast die eenvoudiger en begrijpelijker is.
Ten gevolge van de invoering van het rolrecht, is het aantal aanvragen op basis van artikel 9bis met meer dan 50 % gedaald. Tussen 1 april 2015 (datum van de effectieve invoering van het rolrecht) en 31 december 2016, zijn er gemiddeld 263 nieuwe aanvragen per maand. In de vijftien maanden voorafgaand aan april 2015 betrof dit gemiddeld 543 nieuwe aanvragen.
Alles wordt in het werk gesteld om de achterstand significant te verminderen tegen midden 2017, wat ook de behandeltermijnen zal verkorten.
Dankzij het uitmuntende werk van de Belgische onderzoekers van het team MedCOI sinds 2012, kunnen de Dienst Vreemdelingenzaken en de Europese partnerlanden rekenen op een snelle en kwaliteitsvolle communicatie van informatie over de toegankelijkheid van de medische zorgen in de landen van herkomst.
In 2016 heeft het team MedCOI van de medische sectie 170 individuele vragen over de toegankelijkheid van de medische zorgen beantwoord. Er is een Fact Finding Mission volbracht in Albanië en tegen 2017 zullen deze experts ook zes nieuwe Country Fact Sheets opstellen of de bestaande bijwerken. Verder zijn Standard Operating Procedures gepland, kwaliteitscontroles uitgevoerd en opleidingen gevolgd en georganiseerd.
In het kader van de strijd tegen het misbruik of het oneigenlijke gebruik van de procedure conform artikel 9ter van de wet van 15 december 1980, zijn contacten gelegd met de diensten van het RIZIV om tot samenwerking te komen.
Oprichting van 337 lokale integrale veiligheidscellen (LIVC) in steden en gemeenten.
Om tegemoet te komen aan de nieuwe opdrachten en de nieuwe personeelsleden optimaal te integreren, kreeg het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) een nieuwe structuur en een nieuw organogram.
Team D5 = ondersteuning overheden op vlak van crisiscommunicatie
22-26/03/2017:Europese oefening EU Richter = training voor aardbevingen en tsunami’s
Deelname van 40 specialisten B-FAST met module Medium USAR (Urban Search & Rescue)
33 Seveso-oefeningen en 8 nucleaire oefeningen in 2017
01/01/2017 : Invoering veiligheidsportaal ICMS (Incident & Crisis Management System) = informatie-uitwisseling tussen actoren van noodplanning en crisisbeheer
In 2016 werden de voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat binnenkort de gemeenten via het Rijksregister de historiek kunnen raadplegen van de foto’s en handtekeningen van de identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten die de laatste vijftien jaar uitgereikt zijn. In het kader van de strijd tegen de identiteitsfraude zal de politie eveneens toegang hebben tot deze informatie.
De conferentie Smart@Fire vond plaats in Brussel op 14 en 15 december 2016. Ze vormde het slot van het Europees project gewijd aan de ontwikkeling van een intelligent persoonlijk beschermingssysteem voor brandweerlieden. De uitrusting moet informatica-oplossingen integreren om de kritieke lichaamsfuncties en de locatiegegevens te registreren en door te sturen naar de commandopost.
De FOD Binnenlandse Zaken heeft in 2016 de “Passagiers Informatie Eenheid” (PIE) bij het Crisiscentrum opgericht. Deze eenheid is bevoegd voor de registratie en verwerking van passagiersgegevens (Passenger Name Record of PNR). Naast de eerste aanwervingen voor de creatie van de PIE werd met steun van het Fonds voor Interne Veiligheid een business analyse uitgevoerd om de nodige vereisten vast te leggen voor de ontwikkeling van een IT-systeem.
Ook werd er intensief overlegd tussen de politie-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten om de samenwerking te stroomlijnen. Dat de Belgische overheid de analyse van passagiersgegevens hoog op de agenda plaatst, werd nogmaals benadrukt door op korte termijn werk te maken van een wetgevend kader voor de verwerking van de gegevens en het initiatief van minister Jan Jambon om ook voor hogesnelheidstreinen een gemeenschappelijke aanpak met de buurlanden te onderhandelen.
In november 2016 heeft de FOD Binnenlandse Zaken, in samenwerking met de Rutgers-universiteit (USA) en het Egmont-instituut, de Belgische en buitenlandse actoren samengebracht die gespecialiseerd zijn in de strijd tegen het gewelddadig extremisme (politiediensten, steden en gemeenten …). Ze bekeken er de verschillende initiatieven en goede praktijken die in dat kader genomen zijn.
De derde editie van de nationale actieweek tegen inbraak liep van 24 tot 30 oktober 2016. Tijdens deze editie is bijzondere aandacht besteed aan de senioren. Het hoogtepunt van de week, de actiedag “1 dag niet”, vond plaats op vrijdag 28 oktober. Er zijn 677 initiatieven geregistreerd: 413 in Vlaanderen, 202 in Wallonië en 62 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Op 27 september 2016 is er een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Dit akkoord zorgt ervoor dat de strijd tegen sociale fraude en zwartwerk in de sector van de private bewaking kan worden opgevoerd. Het gaat verder dan een samenwerking tussen overheidsdiensten omdat de bewakingssector zelf eraan deelneemt. Vier sleutelwoorden vatten de doelstellingen van dit akkoord perfect samen: samenwerking, preventie, opsporing en sanctie.
Op 19 en 20 september 2016 heeft de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, in samenwerking met de Dienst Vreemdelingenzaken, de FOD Buitenlandse Zaken en de federale politie, een conferentie over identiteitsfraude georganiseerd. Bijna 700 deelnemers uit alle gemeenten van het land kwamen er samen. De deelnemers konden er informatiesessies volgen over de evolutie van de identiteitsfraude.
Op zaterdag 17 september 2016 vond de 2de editie van de Belgian Fire Games plaats. Tijdens dit evenement namen 22 brandweerteams uit de verschillende hulpverleningszones van het land en van de Brusselse brandweer het tegen elkaar op in zes technische en sportieve proeven. De zes brandweerlieden van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant West wonnen deze nationale wedstrijd. In 2017 vliegen ze naar Los Angeles om er België te vertegenwoordigen op de World Police and Fire Games.
Gelet op de snelle technologische evolutie van de moderne maatschappij, is het “cyberrisico” het voorwerp van noodplannen, noodprocedures en specifieke oefeningen.
In april 2016 is een cel “cyberveiligheid” opgezet binnen het Crisiscentrum. Het Crisiscentrum heeft tevens bijgedragen aan het opstellen van het “cybernoodplan” van het Centrum voor Cybersecurity België en deelgenomen aan verschillende (inter)nationale oefeningen (Europese Unie, NAVO, Nationale Bank van België en kritieke infrastructuren van de financiële sector).
Net zoals in 2015 zijn er aanzienlijke inspanningen geleverd voor de terugkeer van opgesloten vreemdelingen zonder wettig verblijf vanaf hun vrijlating. In 2016 is er een stijging van het aantal verwijderingen van opgesloten vreemdelingen (1.595 tegenover 1.437 in 2015).
Ter gelegenheid van de feestelijkheden op 21 juli 2016 heeft de FOD Binnenlandse Zaken een “Veiligheidsdorp” opgezet. Dat strekte zich uit van de Regentschapsstraat tot op de Zavel in Brussel.
Het veiligheidsthema is op een positieve manier aan bod gekomen: preventie, partnerschap, expertise, knowhow, hoe handelen in bepaalde situaties …
Op 13 juli 2016 is een nationale rekruteringscampagne voor vrijwillige brandweerlieden gelanceerd. De onderliggende gedachte is dat er een brandweerman of -vrouw in elk van ons schuilt. De Civiele Veiligheid heeft de website ikwordbrandweer.be gecreëerd. Deze website is het informatiepunt voor iedereen die brandweerman of -vrouw wil worden. De website bevat veel informatie over het te volgen traject om vrijwillig brandweerman te worden, alsook de vacatures van elke hulpverleningszone.
Als gevolg van de competitiehervorming door de Pro League, die in werking is getreden voor het seizoen 2016-2017, zijn de “voetbalwet” en zijn koninklijke uitvoeringsbesluiten aangepast.
De interdepartementale ministeriële omzendbrief van 27 mei 2016 verzamelt goede praktijken voor de medewerkers in de gemeenten en de consulaire posten in het buitenland wanneer zij geconfronteerd worden met een vermoeden van fraude in een identiteitsdocument.
Door de bijkomende budgettaire middelen die zijn vrijgemaakt om personeel aan te werven, kon de capaciteit van de gesloten centra aanzienlijk worden verhoogd. In vergelijking met 2015 is de opvangcapaciteit met 131 plaatsen toegenomen.
Deze stijging van de opvangcapaciteit is binnen de aanwezige infrastructuur doorgevoerd. In het Centrum voor illegalen in Merksplas was er de grootste toename (van 92 naar 142 bewoners) dankzij de opening van een nieuw blok, een volledig gerenoveerd gebouw. Het Repatriëringscentrum 127bis zag zijn opvangcapaciteit stijgen van 88 naar 120 plaatsen door de opening van een nieuwe vleugel. De bijkomende plaatsen in de centra voor illegalen in Brugge en Vottem zijn te verklaren door het feit dat de opvangcapaciteit van beide centra tijdelijk was teruggeschroefd wegens infrastructuurwerken en een tekort aan veiligheidspersoneel.
In 2016 was het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen in 57,7% van de beslissingen ten gronde van oordeel dat de asielzoeker internationale bescherming nodig had:
Het betreft in totaal 12.089 beslissingen voor 15.478 personen (met inbegrip van de minderjarige kinderen die mee zijn met hun ouders).
De beschermingsgraad van 57,7 % is hoger dan de 52,7% van 2015. Dit komt door het feit dat in 2016 veel dossiers zijn behandeld van personen die uit Syrië komen. In totaal kregen 7.051 Syriërs een beschermingsstatus in België.
Syrië, Irak en Afghanistan vormen de top drie van landen van herkomst met het grootste aantal positieve beslissingen. Dit toont aan dat de nood aan bescherming hoog blijft voor personen die uit bepaalde landen komen.
Naast het evalueren van de asielaanvragen, geeft het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) administratieve documenten af aan staatlozen en erkende vluchtelingen. Zij kunnen zich immers niet meer tot hun nationale overheden wenden om die documenten te verkrijgen.
In 2016 heeft de “helpdesk erkende vluchtelingen en staatlozen” 30.960 documenten afgeleverd. Hoewel dit een record is, is het cijfer niet verrassend. In 2016 heeft het CGVS immers 12.197 personen als vluchteling erkend.
Als het CGVS of de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen een asielzoeker als vluchteling heeft erkend, stuurt het CGVS automatisch een vluchtelingenattest. Daarnaast contacteren erkende vluchtelingen soms het CGVS om andere documenten te verkrijgen. In 2016 ging het vooral om geboortebewijzen, maar er is ook een groot aantal identiteitsbewijzen afgegeven.
De helpdesk heeft die werklast kunnen opvangen door de efficiëntie van zijn methoden te verbeteren.
Deze cel is operationeel sinds 1 mei 2016 en vervult de volgende opdrachten: opvolging van de screening van de asielzoekers, administratieve opvolging van de haatpredikers, oprichting en leiding van een werkgroep “asiel en migratie” geïntegreerd in het Plan Radicalisme, opvolging van de individuele dossiers en ondersteuning van de uitvoeringsdiensten van de Dienst Vreemdelingenzaken.
Van 26 april tot 20 juni 2016 vervingen 245 vrijwilligers van de Civiele Bescherming, op vraag van de FOD Justitie, de stakende penitentiaire beambten in 26 gevangenissen. Hun opdracht gedurende 56 dagen bestond in het uitdelen van maaltijden aan de gevangenen. Ze hebben samen 23.023 werkuren gepresteerd en in totaal 37.727 km afgelegd.
Elk jaar kent de European Emergency Number Association (EENA) een prijs toe aan een Europese burger die een of meer mensenlevens gered heeft door de 112 te bellen. Op 6 april 2016 is de 112-award tijdens een ceremonie in Praag overhandigd aan de zesjarige Shayan.
Van 31 maart tot 10 april 2016 heeft de Federal Truck België doorkruist (Brussel, Couvin, Florennes, Gent, Hasselt, Leuven, Luik, Lier, Messancy en Middelkerke). Via verschillende acties kregen de burgers preventieadvies tegen inbraak.
Van 1 maart tot 25 april 2016 konden de kijkers van de VRT het programma “De Noodcentrale” volgen. Zo ontdekten ze het dagelijkse werk van elf operatoren en calltakers van de noodoproepcentrales 112/100 en 101 van Antwerpen. In 2017 zal de VRT een tweede seizoen van dit programma uitzenden. Er is een Franstalige reeks gepland op RTL-TVI, die zich zal afspelen in de noodoproepcentrale van Luik.
Het Crisiscentrum coördineerde de verschillende betrokken diensten en overheden om toe te zien op de hulpverlening aan de slachtoffers en op de veiligheid en informatie van de bevolking.
De Civiele Bescherming nam deel aan de opsporing en evacuatie van de slachtoffers van de aanslagen.
Het koninklijk besluit betreffende de lokale noodplanning bestond op 16 februari 2016 tien jaar. Dit was de gelegenheid om te starten met een herziening. Er zijn twee studiedagen en twee workshops georganiseerd. Er waren bijna 200 deelnemers van de hulp- en interventiediensten, gemeentelijke en provinciale overheden.
De kadernota integrale veiligheid 2016-2019 legt een strategisch/beleidsmatig referentiekader vast op het vlak van veiligheid, waarin een integrale en geïntegreerde aanpak wordt omschreven en ten uitvoer gelegd (op het niveau van de federale regering) voor een bepaald aantal fenomenen die verband houden met veiligheid en/of criminaliteit.
Deze aanpak zal worden ontplooid en geoperationaliseerd tijdens deze legislatuur en zal worden gemonitord en geëvalueerd op tussentijdse basis door de FOD’s Justitie en Binnenlandse Zaken. De Algemene Directie Veiligheid en Preventie wil bijzondere aandacht besteden aan de fenomenen radicalisme, diefstal, geweld, overlast en cybercriminaliteit.
“Mijn Dossier” is een online toepassing die de burger toegang verschaft tot zijn persoonlijk dossier in het Rijksregister. Daarvoor heeft die enkel zijn elektronische identiteitskaart (eID) en een kaartlezer nodig.
2016 was een bijzonder intens jaar voor de veiligheidsdepartementen.
De FOD Binnenlandse Zaken is geconfronteerd met het beheer van verschillende crisissen, waaronder natuurlijk de tragische aanslagen in Brussel op 22 maart 2016, die heel wat levens ingrijpend veranderd hebben …
In deze omstandigheden is het bijzonder geruststellend te kunnen rekenen op hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die op professionele wijze en met kennis van zaken te werk gaan. Sinds die ene dag geven deze diensten dagelijks blijk van een buitengewone veerkracht door “eenvoudigweg” hun werk op te nemen en door zich verder in te zetten voor de veiligheid van de burger. Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor hun toewijding en hulde brengen aan hun moed.
De FOD Binnenlandse Zaken, de veiligheids- en inlichtingendiensten en de gerechtelijke overheden vormen de schakels van de keten die voor een grotere veiligheid voor onze burgers moet zorgen. Hiertoe ontwikkelt de FOD Binnenlandse Zaken synergieën met zijn partners en concretiseert hij die krachtenbundeling op het terrein. Zo hebben wij samen met het OCAD een grondige reflectie gevoerd die de samenwerking op het vlak van de preventie van radicalisme versterkt, zowel nationaal als Europees.
Ik ben mij bewust van de omvang van de taak die ons nog rest. Daarom moeten wij ons departement verder transformeren, zijn capaciteit om gebeurtenissen te voorzien permanent vergroten en weerstand bieden aan de schokken en de crisissen die onze omgeving verstoren. In die optiek zijn in 2016 verschillende projecten met een maatschappelijke draagwijdte uitgevoerd. Ik denk daarbij aan de modernisering van het Rijksregister, de initiatieven van het Crisiscentrum met betrekking tot de cyberdreiging of de wet betreffende de verwerking van de passagiersgegevens (PNR).
Onze organisatie wil speciaal aandacht besteden aan innovatie als motor van haar vermogen om het hoofd te bieden aan toekomstige veranderingen. Ze stelt de burger centraal door hem meer online toegankelijke diensten zoals “Mijn Dossier” of moderne alarmeringsmiddelen zoals BE-Alert aan te bieden.
(Pierre de Coubertin)
We hebben nog heel wat uitdagingen voor de boeg. Ik verbind mij ertoe om de FOD Binnenlandse Zaken verder te doen evolueren naar een moderne, open organisatie die cohesie en eenheid bevordert en een omgeving biedt met ruimte voor waarden als tolerantie en diversiteit.
Isabelle Mazzara
Voorzitster van het directiecomité van de FOD Binnenlandse Zaken
Er is een samenwerking opgezet tussen de Dienst Vreemdelingenzaken en de inlichtingendiensten. Sinds december 2015 voeren de Staatsveiligheid en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid (Defensie) een systematische screening van elke asielzoeker uit.