We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

Kids 112

Elk jaar kent de European Emergency Number Association (EENA) een prijs toe aan een Europese burger die een of meer mensenlevens gered heeft door de 112 te bellen. Op 6 april 2016 is de 112-award tijdens een ceremonie in Praag overhandigd aan Shayan, die vergezeld werd door zijn mama.

Op 12 mei 2015 was de zesjarige Shayan thuis. Hij trof zijn mama bewusteloos aan en belde onmiddellijk de 112. Het verhaal van Shayan heeft de Civiele Veiligheid geïnspireerd. Er werd een campagne gelanceerd voor de leerlingen van de lagere scholen. Het doel: aan de kinderen uitleggen wat ze moeten zeggen als ze de 112 contacteren. Het voorgestelde materiaal bestaat uit een video (tekenfilm/lied), een quiz, inkleurtekeningen en spelletjes.

Aantal ontvangen oproepen in de hulpcentra 112/100

In 2016 hebben de hulpcentra 112/100 meer dan 1,1 miljoen noodoproepen ontvangen.

95 % van de oproepen binnen vijf seconden behandeld

De organisatie van de teams is herzien. Zo kunnen de hulpcentra 112/100 meer personeel inzetten tijdens de oproeppieken om 95 % van de oproepen binnen vijf seconden te behandelen.

Calltakers en operatoren in de schijnwerpers

Van 1 maart tot 25 april 2016 konden de kijkers van de VRT het programma De Noodcentrale volgen. Zo ontdekten ze het dagelijkse werk van elf operatoren en calltakers van de noodoproepcentrales 112/100 en 101 van Antwerpen. In 2017 zal de VRT een tweede seizoen van dit programma uitzenden. Er is een Franstalige reeks gepland op RTL-TVI, die zich zal afspelen in de noodoproepcentrale van Luik.

Vervanging van de telefooncentrales

In 2016 is de telefooncentrale in het hulpcentrum 112/100 van Bergen vervangen. Ze maakte plaats voor een gecentraliseerd telefoonsysteem dat gemeenschappelijk is voor de verschillende hulpcentra. Deze nieuwe telefoonomgeving beschikt over twee datacenters en een ontdubbeling van de inkomende oproepen voor de veiligheid van de toepassing.

De vervanging van de telefooncentrales is in 2015 gestart met de hulpcentra 112/100 van Hasselt, Antwerpen en Aarlen. De centrale van het hulpcentrum van Luik zal in 2017 vervangen worden.